Friday, May 15, 2009

Pessah Iluminat


Sursa articol/autori | Vox Vocis - Luni, 27 Aprilie 2009

Socoteşte matza veche, sau maror amar şi pe rabinul şef că exploatează cel mai mult observat şi iubit festival, pentru a crea o controversă fără sens.

Dacă rabinatul era un bastion de cinste şi spiritualitate, un susţinător neabătut al unităţii evreieşti şi Ahavat Yisrael, am fi înclinaţi să îi iertăm pierderile de timp ocazionale cu privire la coerciţia religioasă. Dar nu este vorba despre nici unul din aceste lucruri. Aşa că declaraţia sa că va exclude magazinele care vând produse dospite de Paști este ultima exemplu al bisericii acestei ţări, care îşi înţelege iudaismul greşit.

Mâncarea pâinii şi a altor elemente dospite cunoscute ca hametz este interzisă de Halacha. Evreii din afară, de toate felurile şi mulţi evrei seculari, onorează voit această tradiţie veche; 70% din izraeliţi nu se apropie de pâine în timpul festivalului.

Rabinatul – fără succes – a făcut presiuni asupra unui lanţ de supermarketuri (majoritatea din ele nu vând hametz) nu se joacă cu aparatul care verifică codul de bare, ca să nu proceseze hametz. Ce de prisos – ca şi când supermarketurile sunt inundate de clienţi fără tact, care apucă pe furiş de pe rafturi inaccesibile şi încearcă să strecoare cumpărăturile dincolo de angajaţi.

Legea statului este clară şi dreaptă: Hametz nu poate fi afişată în vitrine în timpul festivalului. În acelaşi timp, nu este ilegal să vinzi hametz. Musulmanii, creştinii şi evreii rătăciţi pot cumpăra produse de panificaţie din magazinele care sunt certificate ca nefiind kosher. Aceasta echilibrează frumos libertăţile civile cu valorile sociale.

Agenda coercitivă a rabinatului are ecou în „forumul legal al Israelului” ortodox, naţionalist. Cunoscut mai bine pentru activitatea sa din tribunale, grupul plănuieşte să descopere magazinele şi să le verifice, în timpul zilelor sărbătorii şi să facă presiuni asupra autorităţilor să penalizeze afacerile care afişează hametz.

Rabbi Ya'acov Meidan de la Har Etzion hesder yeshiva din Alon Shvut – nu este un teolog liberal – a argumentat cu înţelepciune că pedeapsa este contraproductivă şi nu este calea de a aduce evreii la respect.

PENTRU CEI care vor să impună valorile evreieşti asupra publicului, iată câteva idei:

• Supermarketurile care merită să fie „excluse” sunt cele care nu îşi plătesc angajaţii arabi sau evrei.

• Dacă certificatul kashrut al cuiva merită să fie primejduit, să fie vorba de hoteluri care să servească mâncare strict kosher şi să se impună o penalizare pentru oaspeţii din sabat care nu eliberează în timpul sabatului.

• Ministrul de interior ar trebui să fie presat până încetează să mai facă vieţile convertiţilor mizerabile. Cea mai mare supărare: o convertită italiancă ortodoxă, gravidă s-a căsătorit cu un supervizor kashrut nu este considerată evreică îndeajuns pentru a primi cetăţenia israeliană.

• Să primească cei 300,000 de evrei care au imigrat în Israel sub Legea Reîntoarcerii, dar nu li s-a permis să se convertească la iudaism deoarece nu vor să se angajeze să ducă vieţi în stil ortodox; lobby pentru implementarea întârziată a constatărilor Comitetului Ne'eman.

• Să creeze presiune asupra societăţilor locale de înmormântare să permită femeilor să ofere elogii la înmormântările iubiţilor lor.

• Să izoleze pe cei care necinstesc Numele lui Dumnezeu prin nerespectarea liderilor altor credinţe. Şi să respecte pe Papa Benedict când vizitează Zidul de vest.

• Dacă eşti un rabin respectat, spune turmei tale să îşi urmeze conştiinţa în luarea deciziei de vot, adaugă că nu este nici păcat, nici merit în votare, numai o datorie civică.

• Să denunţe rabinii care pervertesc textele sfinte, permiţând soţilor să îşi ţină soţiile legate ca şi agunot pentru a obţine concesiuni în acordurile de divorţ.

• Sunt 10,000 de divorţuri pe an. Redirecţionaţi o parte din bugetul „religios” pentru pregătirea cuplurilor pentru adevăratele provocări ale căsătoriei.

• să se lamenteze că pentru unii oameni seculari se zvoneşte că se va construi o baie rituală de imersiune (mikve) în vecinătate, acest fapt provocând frică nu bucurie, cu privire la această legătură a unirii cu o practică veche.

Odata la fiecare 28 de ani, tradiţia ne învaţă că soarele se întoarce la poziţia pe care o avea în a patra zi a creaţiei. Această aniversare a sosit în această dimineaţă, determinând evreii să recite rugăciunea Birkat Hahama la răsărit. A sosit la timp pentru a ne reaminti despre ce este iudaismul: iluminare şi limpezire.

0 comments: