Interviu realizat de Laurentiu Ursu
LEON VOLOVICI, conferentiar universitar la Universitatea Ebraica din Ierusalim, specializat in sociologia culturii si istoria ideilor, antisemitism, relatii evrei-neevrei in cultura est-europeana, istoria evreilor din Romania.
1962 – absolvent al Facultatii de Filologie, la Universitatea Al. I. Cuza din Iasi.
1975 – doctor al Universitatii Al. I. Cuza din Iasi.
1964-1984 – cercetator la Institutul „Al. Philippide�? al Academiei Romane, in Iasi.
1969-1979 – membru in echipa editoriala si unul din autorii Dictionarului literaturii romane de la origini pîna la 1900, publicat in 1979.
1976 – ii este publicata teza de doctorat Aparitia scriitorului in cultura romana, Junimea, Iasi.
1984 – emigreaza in Israel.
1984-1990 – cercetator la Arhivele Yad Vashem in Ierusalim.
1990 - pina in prezent – cercetator principal si editor al seriei ACTA (Analysis of Current Trends in Antisemitism), la
1994 - pina in prezent – Profesor invitat la Universitatile din Bucuresti, Cluj si Iasi, unde preda cursuri despre istoria intelectuala a evreilor din centrul si estul Europei in perioada moderna.
Din 2002 sustine la Universitatea Ebraica,
2002-pina in prezent – editor pentru Istoria Evreilor din
Carti publicate:
Aparitia scriitorului in cultura romana, Junimea,
Dictionarul literaturii romane de la origini pîna la 1900 (coautor), Ed. Academiei, 1979.
Nationalist Ideology and Antisemitism: The Case of Romanian Intellectuals in the 1930s,
Ideologia nationalista si „problema evreiasca“ in
Carti editate:
Mihail Sebastian, Jurnal, 1935-1944, Introducere si note de Leon Volovici, text ingrijit de Gabriela Omat, Bucuresti, Humanitas, 1996; editia in ebraica, 2003.
B. Fundoianu, Iudaism si elenism, editata de Leon Volovici si Remus Zastroiu, Bucuresti, Hasefer, 1999.
Arnold Schwefelberg, Amintirile unui intelectual evreu din
Intîlniri la Ierusalim, editata de Leon Volovici si Costel Safirman. Bucuresti, Fundatia Culturala Romana, 2001.
Autor a numeroase eseuri, studii si articole, publicate in limbile ebraica, engleza, franceza, germana si romana.
Pogromul a marcat teribil aceasta comunitate ieseana
As dori sa ne descrieti perioada ieseana, copilaria, anii de formare; istoria dumneavoastra intelectuala, daca imi este permis sa spun asa.
Sunt nascut la
Am trecut prin liceu fara sa aud pronuntat de catre profesori numele lui Blaga, Arghezi sau Titu Maiorescu
Liceul unde l-ati facut?
L-am facut la National, in
Nu ati avut o biblioteca acasa...
Nu, nu am avut. Biblioteca eu am creat-o. Eu am adus primele carti de literatura, desigur, in romana. Apoi am urmat Facultatea de Filologie, cum se chema pe atunci. Dupa terminarea facultatii am fost doi ani profesor intr-un sat – in comuna Bivolari. Am locuit acolo. Mai veneam la
Mai existau atunci evrei in zona Prutului?
In Bivolari mai erau trei familii. Inainte de razboi fusese un tirg evreiesc. Nu am stiut asta. Am ajuns acolo intimplator. L-am ales pentru ca am vazut ca exista un autobuz Iasi-Bivolari si ma gindeam ca pot sa vin din cind in cind acasa. Partea interesanta e ca unul din copiii din clasa venea din aceste familii evreiesti. Era un copil orfan de mama, in clasa a saptea atunci, foarte dotat si foarte dornic de literatura. Mereu trebuia sa-i dau carti de citit. Acuma este poet si romancier israelian.
Il puteti mentiona?
Da. Si-a schimbat numele acolo, l-a ebraizat. E si un foarte bun traducator, cel mai bun traducator din romana in ebraica. Numele lui e Yotam Reuveni. Numele in
Se vede ca ati avut mina buna. Ati nimerit exact unde trebuia, unde era cineva care avea un destin cultural in fata. Ati mai avut asemenea cazuri in istoria dumneavoastra romaneasca?
In cei doi ani in sat s-a nimerit sa am citiva copii exceptionali. Si ma mindresc, pentru ca am simtit de atunci ca erau exceptionali. Erau baieti de tarani, uneori tarani foarte saraci; ii simteam ca sunt intr-adevar extrem de dotati. Unul este profesor universitar de matematica la Universitatea din Iasi, Gheorghe Rusu. Mai sunt citiva foarte buni, de care am fost foarte legat. Eram un profesor tinar, abia terminasem facultatea si am ramas atasat de ei foarte multi ani. Dupa acesti doi ani, am dat concurs la Institutul Philippide. Acolo am dat si doctoratul, despre Aparitia scriitorului in cultura romana.
Am inteles ca ati participat activ la elaborarea Dictionarului literaturii romane de la origini pina la 1900, care ramine, de altfel, cea mai mare realizare a Institutului Philippide.
Initiatorul proiectului a fost directorul de atunci, care era lingvist, Nicolae Ursu. El a considerat ca rolul acestor colective ale Academiei este sa faca cercetari pe teme ample, inaccesibile unui singur individ. Eu am fost la inceput un fel de dispecer, apoi a fost intr-adevar o conducere colectiva. Am amintiri foarte placute legate de aceasta perioada.
De cit timp nu ati mai fost la
Am mai fost invitat la conferinte. A fost o conferinta chiar la Institutul Philippide, legata de Fundoianu, o conferinta mare si foarte reusita. Au participat personalitati din
Toti acestia sunt scriitori romani, dincolo de originea lor etnica
Cum ati resimtit transplantarea din cultura romana intr-o alta limba si cultura? Exista o obsesie a limbii romane la autorii evrei? Ma gindesc la seria care incepe cu lingvistii evrei din secolul al XIX-lea si sfirseste cu F. Aderca si Norman Manea. As putea sa-l citez pe Manea cu unul din visele sale, in care visa ca americanii vorbesc deja romaneste.
Da, si eu am asemenea vise privitoare la israelieni. Tot astept sa inceapa sa vorbeasca cu totii romaneste, ca sa-mi fie si mie mai usor. Cazurile de care ati pomenit sunt foarte diferite. Chestiunea scriitorilor care scriu in exil e foarte nuantata. Din acest punct de vedere, pentru ca v-ati referit la limba, nu vad nici o deosebire intre un scriitor roman de origine evreiasca, precum Norman Manea, si un alt scriitor, sa spunem, Tepeneag, pentru ca ei sunt doi scriitori romani in exil, cu aceleasi probleme, dileme, tensiuni si frustrari legate de faptul ca scriu in limba romana, intr-un mediu care nu e de limba romana. Diferenta apare cind e vorba de temele lor. Unele sunt temele lui Norman Manea si altele sunt temele altor scriitori romani stabiliti in exil. Dar in planul istoriei literaturii romane, care include si pe scriitorii din exil, nu vad diferenta. Toti acestia sunt scriitori romani, dincolo de originea lor etnica. Problematica lor, legata desigur si de biografia fiecaruia, poate fi diferita. In
Exista vreo distinctie literara importanta obtinuta in
Exista premii si distinctii in mediul originarilor din
Societatea e intr-adevar intr-un proces accelerat de democratizare, chiar daca nu e detensionata
O data intors ati resimtit diferenta fata de Romania epocii comuniste; o oarecare liberalizare a societatii, o detensionare in mediul social si intelectual?
Liberalizarea nu e chiar oarecare, este evidenta. Schimbarea este foarte importanta. Detensionare n-as zice, pentru ca au aparut alte tensiuni. Din perspectiva celui care urmareste realitatea romaneasca de la distanta, mi se par cam ciudate discutiile daca in Romania a fost sau nu revolutie. Nici o revolutie nu e in stare pura, totul se amesteca; se amesteca si oportunisme si incercari de restabilire partiala a ceea ce a fost, dar schimbarea este radicala: te poti exprima liber si ai posibilitatea de a calatori. Deci societatea e intr-adevar intr-un proces accelerat de democratizare, chiar daca nu e detensionata.
Credeti ca in clipa aceasta societatea romaneasca este pregatita sa se priveasca in oglinda propriului trecut?
Spun mai intii nu. Si adaug ca segmente ale acestei societati, in special din mediul intelectual, da. E un proces care a inceput extrem de greu. Schimbarea e vizibila in primul rind printre tineri, la generatia formata dupa ‘90. Nu-mi dau seama in ce proportie, dar procesul e vizibil. Insa boala a fost grea si de lunga durata si lucrurile nu se schimba foarte repede, fiindca stagnarea, tabuurile si mistificarea au fost extrem de puternice.
Sunt altii care nu doresc sa se elibereze de aceste mistificari, pentru ca sunt mai comode, ii feresc de orice judecata critica
A aparut Raportul final al Comisiei asupra Holocaustului romanesc si acesta este contestat din ambele directii, atit de cercetatorii tineri, cit si de cei mai in virsta. Intrebarea este: considerati ca generatia „virstnica“ este oarecum compromisa moral, ca fiind supusa agresiunii ideologice comuniste, ca sufera de un viciu formativ, care ii denatureaza viziunea asupra realitatii?
N-as folosi termenul de generatie, pentru ca si acolo exista diferente, chiar mai mult decit exceptii. Sigur ca e mult mai greu pentru cei care s-au format in perioada comunista, care au cultivat si care s-au atasat unor mituri si unor stereotipuri mistificatoare, care ofereau o oarecare satisfactie privind acest capitol din trecut. Acestia accepta foarte greu lucruri contrare a ceea ce au auzit pina acum. Nu folosesc termenul de generatie pentru ca sunt mai multe categorii. Sunt cei care au fost victimele unei deformari generate de educatie sau de ignoranta, nu din vina lor, si care au o stare de perplexitate cind afla despre acest capitol al istoriei romanesti. Am primit mesaje de la diferite persoane stabilite in Occident, care imi spuneau: „Am trait ca intr-un tunel intunecat, n-am stiut niciodata aceste lucruri“. Sunt altii care nu doresc sa se elibereze de aceste mistificari, pentru ca sunt mai comode, ii feresc de orice judecata critica.
Pot invoca pe Aderca sau pe Mircea Eliade, care defineau antisemitismul ca un simptom al lenii intelectuale.
E si lene intelectuala, e si o atrofiere a simtului critic, atrofiere care a inceput inainte de perioada comunista. Exista o anumita perceptie paradisiaca asupra istoriei nationale. Aceasta perceptie se reflecta, de exemplu, in usurinta cu care ni se reproseaza „culpabilizarea poporului roman“. Tu vorbesti despre crimele unui anumit regim, despre vinovatia unor anumiti politicieni, despre masacre si deportari concrete si ti se raspunde ca culpabilizezi poporul roman, chiar daca tu nu folosesti niciodata acest cuvint si nu te referi la „poporul roman“, care e un concept metafizic. Nu exista o istorie buna sau rea, demna sau nedemna, la care sa atenteze cineva. Exista o istorie reala, cu zonele ei de umbra si penumbra.
A existat o retorica similara si in Polonia. Cind s-a pus problema unor pogromuri facute de polonezi, s-a scos de la naftalina fantasma „poporului“ si a culpabilizarii colective.
Comparatia cu Polonia se potriveste si nu prea. Sa va spun care e diferenta. E adevarat ca poti gasi reactii de acest tip, acuzatii ca vrei sa denigrezi poporul polonez s.a.m.d. In acelasi timp, incomparabil mai mult ca in Romania, acolo vei gasi istorici si intelectuali care sunt foarte hotariti sa infrunte aceste temeri. Va pot da un singur exemplu. Acum citiva ani a aparut acea relatare a pogromului de la Jedwabne, despre care in Israel inca nu discuta nimeni. Poate ca unii stiau. Discutia a plecat de la studiile unui istoric american de origine poloneza, Jan T. Gross, despre o crima din timpul razboiului, masacrarea de catre localnici a 1600 de evrei dintr-o localitate, adica a intregii comunitati, fara ca nemtii sa intervina in vreun fel. Deci a fost o initiativa locala, facuta numai de polonezi, ceea ce a socat foarte tare. Societatea poloneza s-a autoreprezentat intotdeauna in postura de victima. E cu totul alta situatie fata de Romania. Polonia a fost ocupata, anihilata din punct de vedere politic. Si iata ca dintr-o data se pierde acest rol exclusiv de victima, aparind zone in care calaul e chiar polonez. Sigur ca asta a declansat o furtuna. A venit atunci la Yad Vashem o delegatie de istorici polonezi, in frunte cu fostul prim-ministru Mazowiecki, si ne-au invitat la o discutie, in special pe cei care stiam polona. Am participat la aceste discutii. Initiativa de a aduce aceasta tragedie la cunostinta opiniei publice israeliene a apartinut polonezilor. Ei au luat atitudine, ei au pornit discutia, pentru ca au considerat ca au obligatia morala sa o faca. Spuneti-mi daca situatia e asemanatoare in Romania.
Cel care stie sa se confrunte cu adevarul, acela da imaginea frumoasa a Romaniei
V-as raspunde, amintindu-va ca in 2002 Guvernul Nastase nega in mod hotarit intr-un comunicat de presa existenta Holocaustului pe teritoriul Romaniei.
In urma acestei gafe monumentale si a altora care au urmat, liderii politici romani de atunci si-au dat acordul pentru infiintarea Comisiei de Studiere a Holocaustului. A fost si o incercare de a drege imaginea publica a politicienilor de atunci. Asadar, actiunea a avut o motivatie mai curind politica decit morala. Exista o diferenta chiar si la nivelul politicienilor, desi politicienii in general sunt asemanatori. In atitudinile politicienilor romani privitoare la aceasta chestiune a fost foarte mult oportunism. In Polonia, recunosc ca spre surprinderea mea, presedintele Kwasniewski a fost cit se poate de prompt si de raspicat in chestiunea Jedwabne. A avut un discurs deschis, de asumare a responsabilitatii. Sigur, e om politic si tine seama de imagine, dar aici observ din nou o diferenta fata de
Ati participat la discutii de acest gen si in
La astfel de dezbateri te trezeai cu cite un reprezentant oficial care tinea un fel de discurs ceausist in care iti explica imoralitatea „culpabilizarii colective“ si iti demonstra ca Antonescu a suportat miscarea sionista. Mai ca iti venea sa il treci pe dictator in rindul „dreptilor intre popoare“... Situatia s-a schimbat in ultimii ani intr-o anumita masura. Pe aceasta tema, cu totul altfel vorbeste si scrie, de pilda, actualul ministru de externe Mihai Razvan Ungureanu, care a impresionat audienta
Cine a initiat un program sistematic de exterminare a evreilor este
Credeti ca modelul statului etnicist, „national unitar“ preluat de
Felul in care ati rezumat evolutia spre Holocaust da impresia unei linii deterministe si ati putea spune ca un asemenea stat duce la Holocaust. Nu! Nu orice stat centralizat si cu o ideologie nationala la baza a dus la Holocaust. Cine a initiat un program sistematic de exterminare a evreilor este
Dumneavoastra vedeti Holocaustul romanesc drept o chestiune conjuncturala. Eu as putea sa spun ca dimpotriva, stoparea lui reprezinta o dovada de oportunism, generat de frica de pedeapsa, in eventualitatea ca
Cred ca intentia lui Antonescu ca politician si ideolog nationalist antisemit radical era de a „curata
Este partener de dialog si polemica cel care este interesat in aceeasi masura sa cunoasca adevarul
Unul din paradoxurile celui de al Doilea Razboi Mondial este faptul ca masacrele romanesti pornesc inaintea celor germane si intr-o maniera mult mai brutala, semnalata si de rapoartele SS.
Rapoartele germane nu sunt provocate de umanismul ofiterilor nazisti, ci de dezordinea in care sunt facute aceste masacre. In rapoarte nemtii se pling ca romanii lasa cadavrele pe cimp, asta provoaca epidemii, deci ca nu se lucreaza sistematic, nemteste, cum s-ar spune. Pentru ei era o forma de barbarie. Daca faci o treaba, fa-o ca lumea. Pentru aceste crime, guvernul Antonescu are toata responsabilitatea, cu oscilarile politice de dupa aceea si cu paradoxurile pe care le stim: crutarea unei parti a evreimii romane. Nu as folosi formula „Holocaust romanesc“, ci as spune „capitolul romanesc al Holocaustului“. Diferenta ar fi in sensul ca la programul solutiei finale initiat de Germania nazista Romania s-a asociat, a profitat de un moment prielnic pentru a rezolva chestiunea evreiasca si, in vara anului 1942, a fost chiar dispusa sa accepte programul german de lichidare a evreilor din Vechiul Regat si Transilvania de sud. Problemele sunt foarte complicate, eu formulez aici punctul meu de vedere. Cred ca acest Raport care sintetizeaza stadiul actual al cercetarilor in acest domeniu extrem de complex este si un punct de plecare pentru noi cercetari, pentru aprofundare. El aduna cel putin o baza documentara facuta de cercetatori foarte experimentati, in arhive, chiar daca cifrele sunt aproximative. Este foarte greu de stabilit cifre exacte pentru o asemenea masina uriasa de masacrare si desigur, Raportul poate fi discutat si criticat. Este partener de dialog si polemica cel care este interesat in aceeasi masura sa cunoasca adevarul. Cel care e interesat numai de a mistifica acest capitol nu e partener de dialog, pentru ca nu are aceleasi obiective. Pe el il intereseaza cum se poate drege imaginea. Faptul ca imaginea e mincinoasa e mai putin important pentru el.
0 comments:
Post a Comment