Wednesday, May 13, 2009

Mossad-ul a ratat prinderea "Îngerului morţii"



Alexandra-Livia Dordea
Luni, 01 Septembrie 2008
Mossadul a anulat in extremis, în 1960, un plan vizând capturarea lui Josef Mengele, sinistrul "înger al morţii" nazist, în Argentina, a anunţat astăzi un fost responsabil al serviciului secret israelian, informează AFP.

"L-am reperat pe Adolf Eichmann la Buenos Aires şi apoi am descoperit că Mengele se afla de asemenea acolo", a declarat ministrul israelian pentru pensii Rafi Eitan.

Medicul Josef Mengele a efectuat experimente în special sadice pe prizonierii evrei şi ţigani de la Auschwitz şi a participat la selectarea a zeci de mii

de prizonieri pentru camerele de gazare din timpul
celui de-al doilea război mondial.

Potrivit lui Rafi Eitan, Mossadul l-a descoperit pe Josef Mengele în timp ce îl urmărea pe Adolf Eichmann, unul dintre autorii "Soluţiei finale" răpit în mai 1960, apoi judecat şi executat în Israel prin spânzurare, la 31 mai 1962.

Conduşi de Eitan, acum în vârstă de 82 de ani, agenţii Mossad în Argentina l-au fotografiat pe Mengele, îi cunoşteau adresa şi i-au stabilit identitatea. Acesta se ascundea după război în America latină sub un nume fals.

Cu câteva zile înainte de capturarea lui Eichmann şi răpirea sa secretă, şeful Mossadului din acea vreme, Issar Harel, a elaborat rapid un plan vizând de asemenea răpirea lui Mengele, a adăugat Rafi Eitan.

"M-am opus acestui plan deoarece risca să compromită răpirea lui Eichmann şi nu dispuneam de suficiente elemente pentru răpirea lui Mengele", a adăugat el.

Issar Harel a decis ulterior ca o capturare a lui Mengele să aibă loc după cea a lui Eichmann, dar în cele din urmă a renunţat.

"Am revenit în Argentina, după capurarea lui Eichmann, dar Mengele a plecat şi i-am pierdut urma. Am continuat să-l căutăm în Brazilia şi Paraguay şi am ajuns chiar să-l localizăm şi să-l fotografiem, dar nu am putut niciodată să-l prindem", a declarat ministrul Rafi Eitan.

Mengele a murit în 1979 în Brazilia şi identitatea sa a fost confirmată prin teste ADN comparate cu cele ale fiului său, în 1992.

0 comments: