Sunday, May 10, 2009

Rugăciunea în iudaism


Rugaciunea in Iudaism

Partea introductiva a rugaciunii iudaice consta dintr-o solemna atragere a atentiei asupra credintei intr-un singur Dumnezeu, Iahve, si indeamna la glorificarea imparatiei lui : "Sema Israel, Iahve Elohenu, Iahve echad !" "Baruk Sem kebod malkuto leolam va'ed!" (Asculta Israele, Iahve este Dum­nezeul nostru, Iahve este unul singur ! Binecuvantat fie numele slavei imparatiei sale in vecii vecilor !".

Continutul rugaciunii ebraice depinde pe de o parte de serviciul divin ca atare - ora de oficiere, felul slujbei religioase, dar si de sarbatoarea din an.

In "binecuvantarile" rostite la sarbatoarea corturilor sau a colibelor, hag hasukoth, predomina binecuvantarea.

Mai intai se aduc laude lui Dumnezeu pentru statornicia Sa in cuvant si in fapta, pentru ca este nadejdea neclintita a umanitatii. Apoi se cere lui Dumnezeu sa se indure de casa lui cea sfanta, de Sion, casa care este, totodata, "casa vietii noastre", adica a credinciosilor, dar si a sufletului napastuit: "Binecuvantat fii, Doamne, Dumnezeul nostru, imparate al lumii, stanca a intregii lumi, drept in toate generatiile (hadoroth), Dumnezeul cel adevarat (haneeman), care vorbeste si face, care vorbeste si hotaraste, ale carui cuvinte sunt ade­var si dreptate... Indura-Te de Sion, ca el e casa vietii noastre... Bine­cuvantat fii Tu, Doamne, care veselesti Sionul intru fiii lui. Veseleste-ne, Doamne, Dumnezeul nostru, cu Ilie proorocul, robul Tau si cu Impa­ratia casei lui David, Unsul Tau. In curand sa vina si sa se bucure pentru casa noastra. Pe tronul lui nu va sedea strain si altii inca nu vor stapani slava lui. Caci cu Numele cel sfant al Tau Te-ai jurat Lui ca nu se va stinge lumina lui in vecii vecilor. Binecuvantat sa fii Doamne, scutul lui David, pentru Lege si pentru osteneala si pentru pro­oroci si pentru Ziua aceasta a corturilor, pe care ne-ai dat-o, Doamne, Dumnezeul nostru, spre bucurie si spre veselie... Pentru tot iti multu­mim si Te binecuvantam, fii binecuvantat Tu, Numele Tau, pe buze, toata viata, totdeauna, din veac si pana-n veac. Binecuvantat sa fii Tu, Doamne, Care sfintesti pe Israel si vremurile".

Rugaciunea zilnica individuala nu lipseste, chiar daca rugaciu­nea publica are o preponderenta deosebita. Omul Legii Vechiului Tes­tament este dator sa se roage lui Dumnezeu in fiecare zi, de trei ori. Rugaciunea de dimineata este cea mai solemna, cand cel ce se roaga trebuie sa poarte tallithul, adica panza speciala pentru rugaciune, si filacteriile (tefilin). Rugaciunea propriu-zisa, Amidah, este precedata de Sema Israel, introdusa de doua binecuvantari ; una laudand pe Dumnezeu, ca a creat lumina (la rugaciunea de dimineata), si alta laudand dragostea lui Dumnezeu pentru Israel martu­risita de Sfanta Scriptura. Initial, Amidah, continea 18 binecuvantari (semone este), dar in prezent sunt, in total, 19.

Importanta este si rugaciunea inainte de somn. Omul stie ca somnul este deosebit de starea de trezvie, in care poate sa-si poarte grija de sine. Dupa credinta lui - sufletul se indeparteaza de trup si singura nadejde pentru retrezirea la viata este doar Dumnezeu : "Fa sa ne culcam, Doamne Dumnezeul nostru, in pace, si scoala-ne, imparatul nostru, spre viata. Intinde peste noi cortul pacii Tale, indrepteaza-ne printr-un sfat bun din parte-Ti, si ajuta-ne pentru Numele Tau. Ocroteste-ne si inlatura de la noi : vraj­mas, ciuma, sabie, foamete si mihnire ; inlatura ispititorul din urma noastra, si in umbra aripilor Tale adaposteste-ne. Caci Tu, Atotputernicule, esti pazitorul si mantuitorul nostru ; caci atotputernic imparat, mi­lostiv si indurat esti Tu. Pazeste, dar, iesirea si intrarea noastra, ca sa fie spre viata si pace de acum si pana in veci. Laudat fii, Doamne, care pazesti poporul Tau Israel intotdeauna".

0 comments: